Kun koronavirus saapui Suomeen, vastuullinen lakkibrändi Tella ryhtyi suojavaatteiden valmistajaksi. Yrityksen käynnistäessä tuotantoa oli avuntarve suuri viestinnän puolella. Tarvittiin selkeää tiedottamista sekä mullistuksessa olevan suojatarvikealan asiasisällön nopeaa omaksumista.

#referenssit


Palvelumme: Viestintä- ja markkinointistrategia / Ulkoistettu viestintäjohtaja / Sisällöntuotanto ja copywriting / Markkinoinnin ja viestinnän käännökset

Kirjoittavat Generalistit oli jo aiemmin tehnyt Tellalle sisällöntuotantoa ja käännöksiä. Nyt tarvittiin kuitenkin erityistä apua. Yli sata ihmistä työllistävä suojatarvikkeiden tuotanto käynnistettiin vain muutamassa viikossa keskellä poikkeustilaa. Uusi tuotanto kiinnosti mediaa, ja Tella sai paljon haastattelupyyntöjä, joten viestintä muodostui pullonkaulaksi: Tellalla keskityttiin tekemiseen eikä aika ollut riittää siitä tiedottamiseen. Puhelimet ja sähköpostit tukkeutuivat eri tahojen yhteydenotoista. Toisaalta myös vastuullinen suojatarvikemyynti tarvitsi tuekseen läpinäkyvää viestintää.

KG:n Hanna Veltheim ryhtyi Tellan ulkoistetuksi viestintäjohtajaksi.

Alussa päätavoite oli saada tilanne hallintaan: tärkeimmät ulostulot suunniteltiin yhteistyössä Tellan alihankkijakumppaneiden kanssa ja Tellan PR-strategian mukaisesti. Yhteydenottojen tsunamia hallittiin yhdessä Tellan toimitusjohtajan kanssa. Kirjoittavat Generalistit hoiti tarvittavan sisällöntuotannon sisäisistä ohjeista ja lehdistötiedotteista suojatuotteiden käyttöohjeisiin ja myynnin asiakirjoihin. Osa materiaaleista käännettiin ruotsiksi ja englanniksi.


”Kirjoittavien Generalistien laadukas työ piti viestinnän palikat kasassa ja saimme hallittua haastattelupyyntöjä ja vastattua valtavaan mediahuomioon. Samalla tämä nosti brändimme tunnettuutta, ja saimme vaikuttaa meille tärkeiden vastuullisten arvojen kautta.”

– Liina-Maaria Lönnroth, toimitusjohtaja, Tella Oy


Kriittisimmän viestintävaiheen jälkeen yhteistyö jatkuu tasaisena

Tsemppihenki puhalsi, kun Tella ja KG tekivät yhdessä työtä terveydenhuollon suojatarvikekriisin ratkaisemiseksi. Onneksi tilanne Suomessa hellitti loppukeväästä, jolloin oli pitkäjänteisemmän strategiatyön aika.

On yritykselle kätevää, kun ulkoa ostetun viestintäjohtajan palvelua voi skaalata muuttuvan tilanteen mukaan. Niinpä Tella palautti sisäisen tekstintuotannon sekä osan viestinnällisistä tehtävistä talon sisälle. Mutta suojatarviketuotanto ja lakkikauppa tähyävät kansainvälisille markkinoille, joten Kirjoittavat Generalistit on kääntänyt nyt verkkosivuston verkkokauppoineen englanniksi ja ruotsiksi.

”Yhteistyö Kirjoittavien Generalistien kanssa on kantanut hedelmää – ja se toivottavasti jatkuu pitkään.”


Muut referenssimme―

Kiinnostuitko? Lue lisää palveluistamme tai ota rohkeasti yhteyttä!

PalvelummeOta yhteyttä