Yritys tilaa uudet nettisivut tai haluaa uudistaa vanhat sivut. Okei, tarvitaan nettisivuille tekijä, joka rakentaa sivut hyvännäköisiksi, palaset kohdilleen.

Sivun teknisen rakentamisen jälkeen sivuille tarvitaan sisältöä, siis hyvät tekstit (sekä toki kuvat, videot, kaikki graafinen suunnittelu jne. mutta niihin ei keskitytä nyt). Tässä kohtaa monelle tulee ongelmia. Nettisivujen rakentaja ei välttämättä ole paras tekstintekijä. Hänellä saattaa olla joku yhteistyökumppani (kuten me olemme toimineet menestyksekkäästi hyvin monien web designereiden kanssa), mutta yrittäjästä saattaa tuntua hankalalta tilata erillisestä puljusta sivujensa sisältö. Tuleeko varmasti hyvä teksti?

Moni myös ajattelee (etenkin aloittava yrittäjä, jolla ei välttämättä ole pohjakassaa), että säästänpä ja kirjoitan nettisivujen tekstit itse. Se saattaa osalta onnistua oikein näppärästi, mutta yhtä moni huomaa että kirjoittaminen onkin yllättävän hankalaa. Varsinkin itsestä ja omasta osaamisesta kirjoittaminen. Pahimmillaan koko projekti pysähtyy, kun tekstit eivät valmistu. Seuraa turhaa stressiä ja hukkaan heitettyä aikaa.

Tähän nettisivujen tekstien tuottamisen ongelmaan on kaksi ratkaisua:

  • Tilaa tekstit erikseen laadukkaalta sisällöntuottajalta
  • Tilaa nettisivut toimistolta, joka osaa sekä designin että sisällön

1. vaihtoehto: Tilaa nettisivuille tekstit erikseen

Jos olet jo valinnut nettisivuillesi tekijän tai uudistajan, mutta tekstit uupuvat, voit tilata pelkät tekstisisällöt meiltä KG:ltä.

Kaikki viestintä lähtee ymmärtämisestä, ja me olemme generalisteina varsin taitavia ja nopeita hoksaamaan, mikä milloinkin on oleellista ja miten asiat kannattaa sivuille järjestää.

  • Jotta lukija tai asiakas saa tarvitsemansa tiedon nopeasti.
  • Jotta teksti on kiinnostavaa ja myyvää.
  • Jotta yrityksen tyyli tulee ilmi myös sisällöissä.
  • Jotta kokonaisuus kaikkineen toimii.

Olemme luoneet hommaan simppelin prosessin, jossa sivujen tilaaja pääsee mahdollisimman vähällä. Usein tilaaja on pk-yrittäjä tai yksinyrittäjä, jolla ei ole aikaa (tai jonka ei ainakaan kannata käyttää aikaa) pohtia ja kirjoittaa nettisivuille sisältöä.

Näin syntyvät hyvät nettisivujen tekstit:

  1. Perehdymme yritykseen, sen markkinaan ja kilpailijoihin ensin itsenäisesti.
  2. Sovitaan tunnin (joskus parin tunnin) puhelu tai palaveri, jossa yrittäjä/tilaaja kertoo, mitä hänen yrityksensä tekee, mitkä ovat tavoitteet, mitä nettisivuilta vaaditaan ja mitä ideoita ja toiveita on tekstien suhteen.
  3. Kirjoitamme kaikki tekstit.
  4. Yrittäjä tarkistaa tekstit, tarvittaessa viilataan.
  5. Annamme tekstit ja niiden asetteluohjeet web designerille.
  6. Valmista!

Koska olemme sekä kirjoittamisen että jäsentämisen ammattilaisia, tämä prosessi on sujuva ja helppo. Takaamme, että asiakas on lopputulokseen tyytyväinen.

Tässä esimerkkejä tekemistämme hyvistä teksteistä nettisivuille: AuraClean, Valoro, ÄlyDosetti.

2. vaihtoehto: Tilaa nettisivut kokonaan yritykseltä, joka hallitsee både–och: designin ja sisällöntuotannon

Aiemmin teimme vain tekstejä yhteistyössä KG:n ulkopuolisten sivunrakentajien kanssa. Huomasimme pian, että asiakkaiden kannalta kaikkein helpointa olisi tilata koko paketti yhdestä paikasta.

Etsimme joukkoomme taitavan web designerin, testasimme yhteistyötä ja vakuutuimme laadusta. Jotta uudet nettisivut tai sivu-uudistus syntyy sujuvasti, sivujen rakentajan ja tekstien tuottajan tulee toimia saumattomasti yhdessä ja ymmärtää sekä asiakkaan tarpeita että prosessin luonnetta.

Kun visuaalinen generalisti ja kirjoittava generalisti toimivat tiiminä ja rakentavat sivusi, pääset helpolla.

Tässäkin vaihtoehdossa toimitaan kuten yllä, eli perehdytään alaan, markkinaan, kilpailijoihin. Sitten jutellaan yhdessä tarpeista, toiveista, tavoitteista.

Luodaan, kirjoitetaan, tarkistetaan, viilataan. Valmista!

Sekin etu meillä on, että olemme myös laadukas käännöstoimisto, joten nettisivujen tekstit saadaan saman tien käännettyä mille tahansa kielille. Helppoa!

Mutta: tiimimme on pieni, joten toistaiseksi keskitymme pienten ja keskisuurten yritysten tai yhdistysten sivuihin ja jätämme jättiorganisaatioiden sivu-uudistukset muille.

Esimerkkejä luomistamme sivuista: Seilo, Kukkakauppa Hohto, Ekokampaamo Oranssi.

Myös hakukoneoptimointi on tärkeää, lue lisää blogista: Kun ex-journalisti SEO:on hurahti

Nettisivujen tekstit hajallaan, koko sivuhomma roikkuu?

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa waka wanha webbi -aikana, kun hyvistä suunnitelmista huolimatta nettisivut jäävät puolitiehen. Web designer on kenties jo rakentanut sivuston, kuvatkin ehkä ovat paikoillaan (joskus kuvien saaminen on murheenkryyni) mutta tekstejä puuttuu.

Tai jotenkin palaset eivät vain loksahda kohdilleen.

Jos olet kokeillut tehdä tekstejä itse ja saanutkin runkoa tai luonnoksia valmiiksi, voimme jatkaa siitä ja viilata sivut loppuun. Konsultoimme, editoimme, sovellamme edellä esiteltyä prosessia.

Katsomme kokonaisuutta, huolehdimme yksityiskohdat. Timanttisesti!

PS. Tässä on nyt keskitytty teksteihin, mutta kyllä meidän taitava visualisti voi myös rakentaa pelkän ilmeen ja nettisivujen rakenteen sinun sisältösi ympärille, kuten esimerkiksi teimme hiljattain Mariens-sivuille.

Oletko uusi yrittäjä, jolta uupuu vielä myös visuaalinen ilme ja logo?
Lue lisää: Millainen logo uudelle yritykselle?


Sinikka Tierna - KG

Tutustu palveluihin

Lisää blogikirjoituksia―

vastuullisuuden raportointi

27 vinkkiä onnistuneeseen vastuullisuusviestintään

Miten päästä alkuun vastuullisuusviestinnän kehittämisessä? Laatimamme 27 ytimekästä vinkkiä ovat hyvä startti!


Punakynän piilotettu hinta – miksi maksaa laadusta?

Huono laatu harmittaa, joten kun tilaat sisältöjä tai käännöksiä, valitse laadukas. Maksat ajattelusta.


Viestintä ja markkinointi – toimistojen hapokas labyrintti

Kun hankit yritykselle viestintää ja markkinointia, törmäät vaihtoehtojen kirjoon. Miten luovia viidakossa ja löytää itselle sopivin?


Me käymme eri ajassa

Ihmiset ovat tarpeiltaan ja rytmiltään erilaisia – tämä selvisi hybridityötä konseptoidessa

Aamuvirkkujen ehdoilla? Hybridityö on tuonut esille sen, että ihmisten erilaisia tarpeita ja rytmejä voisi kunnioittaa laajemminkin, pohtii KG:n Hanna.


kuvitus artikkeliin

Tyhjän paperin paniikki – 4 vinkkiä blokkimörön taklaamiseen

Rykäise paperille ensin vaikka dadaa! KG:n Hanna kertoo omat keinonsa kirjoittajan blokin voittamiseen.


Kuinka paljon sisällöntuotanto maksaa?

Perustuuko sisällöntuotannon hinta kenties sanamäärään tai pärstäkertoimeen? Jos ei, niin mistä se oikein syntyy?


Miten tietovisaan keksitään kysymyksiä?

Meillä tehdään myös tietovisa-lautapelejä. Sinikka Tierna kertoo, miten kysymystentekokone hyrisee.


Miksi pitää aina ymmärtää?

Kun me ryhdymme hommiin, aloitamme ymmärtämisestä. Jopa pienen pieni käännöstyö vaatii taustoitusta – edes muutaman minuutin puhelua.


4 vinkkiä – näin syntyy hyvä haastattelu

Miten tehdä hyvä haastattelu? Ainakin täytyy valmistautua hyvin, huolehtia keskittymisestä ja muistaa paras loppukysymys.


Kun ex-journalisti SEO:on hurahti – miten kävi luovuuden?

Nitistääkö hakukoneoptimointi luovuuden? Ei, päinvastoin! Ihminen ja Google myös odottavat tekstiltä samoja asioita, ja se on järkevää.