Millainen on hyvä logo?
Hyvä logo ei ala täydellisen fontin valinnasta. Hyvin valittu fontti on kyllä tärkeä, mutta jokainen hyvä logo kuitenkin alkaa ajatuksesta. Ilman ajatusta oikean fontin valinta ei onnistu.
Minkälainen ajatus siis tarvitaan? Ensin pitää selvittää millainen yritys on. Mitkä ovat sen arvot, kenelle se tuottaa tavaroita tai palveluja, mikä on sen ydinajatus. Mitä ja miten se haluaa viestiä? Onko se esimerkiksi luotettava, arvokas ja perinteikäs vai hauska, ihmisläheinen ja kekseliäs? Ketä on tarkoitus tavoittaa? Kenen pään pitäisi kääntyä?
Nykyään puhutaan paljon tarinoista. Jokaisella yrityksellä tai tuotteella pitäisi olla oma tarinansa. Ideaalitilanteessa tarina ja logo saisivat voimaa toisistaan. Logo on osa yrityksen visuaalista ilmettä, joka sekin vie tuota tarinaa osaltaan eteenpäin. Yrityksellä on yleensä oma typografia (käytettävät fontit), värit ja oma tapansa käyttää kuvia, sekä mahdollisesti graafisia elementtejä.
Kun ajatus viestin takana on selvillä, voidaan lähteä miettimään sitä, miltä se näyttäisi.
Mitä logossa on?
Logo tiivistää olennaisen. Se on yrityksen nimi, joissain tapauksissa lyhenne siitä, kirjoitettuna tyylikkäästi ja tarkkaan valitulla fontilla. Nimi voi täydentyä liikemerkillä (pieni kuvake, joka on logon yhteydessä, tai jota voi käyttää myös erikseen), tai siihen voidaan sommitella osaksi yrityksen lyhyt slogan.
Kirjaimellisesti suomen kielessä ”logolla” tarkoitetaan pelkkää tekstiosaa, kuvake on nimeltään ”liikemerkki” ja nämä kaikki yhdessä muodostavat yrityksen tunnuksen. Käytännössä, ainakin meillä Generalisteilla, kysymme aina logotilauksen yhteydessä, haluatko logon pelkällä tekstillä vai liikemerkin kanssa, koska termit menevät puhekielessä onnellisesti sekaisin.
Hyvä logo on selkeä, omaperäinen, erottuva ja ennen kaikkea sen yrityksen näköinen, jota se kuvaa. Logo on yleensä olemassa mustavalkoisena, valkoisena ja yrityksen mahdollisessa muussa omassa värissä. Logon ulkoasu riippuu paljon siinä käytetystä fontista. Fontin valinta vaikuttaa mielikuviin jo ennen kuin sanoja ehditään lukea. Esimerkiksi meidän Generalistien logossa voisi olla mitä vain fonttia – ja jokainen niistä toisi mukanaan oman tunnelmansa, vai mitä?
En sano, että toinen olisi parempi kuin toinen, mutta kaikki mielikuvat eivät vain ole yhtä toivottuja.
Tarvitsenko liikemerkin?
Kysymykseen paras vastaus löytyy miettimällä käyttötarkoitusta. Mihin eri paikkoihin logoa tai tunnusta tarvitaan? Missä yritys näkyy ja on läsnä? Tämä on tietysti samalla osa yrityksen viestintäsuunnitelmaa, jossa voimme myös olla avuksi.
Liikemerkin tarve riippuu tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta. Harva onnistuu tekemään liikemerkistään niin tunnetun, että sitä voisi käyttää ilman tekstiä. Se vaatii pidempää työtä ja paljon toistokertoja. Itselle tulee enimmäkseen mieleen isot muotibrändit ja Twitter.
Jos sinulla on kuitenkin paljon myytäviä konkreettisia tuotteita, paketteja, vaatteita tms. liikemerkki voi toimia niissä tyylikkäänä tapana merkitä tuote oman brändin osaseksi. Ja liikemerkki voi toimia esimerkiksi faviconina (nettisivujen pikkuruinen kuvake), tai somekuvakkeena logoa paremmin, jos se on siihen sopivan muotoinen ja kuvana riittävän yksinkertainen. Toisaalta siihen tarkoitukseen voi myös irrottaa jonkin kirjaimen logosta, jos kirjain riittää tuomaan viestisi oikealla tavalla esiin.
Teen itse ja säästän
Visuaalinen kieli on siksi niin tärkeä, että se vaikuttaa jo ennen tekstiä. Ja ensimmäiset mielikuvat pysyvät, vai mitä? Sitä tarttuu tuotteeseen tai tarjoukseen siihen tarkemmin tutustuakseen – tai ei tartu.
Siksi yrityksen alkumetreillä kannattaa panostaa siihen, että ammattilainen suunnittelee vähintään logon – tai vielä mieluummin koko yritysilmeen, jonka osana logo on. Suunnittelimme tällaisen Seilo Business Advicelle – nettisivujen kera. Hyvin suunnitellussa kokonaisuudessa kaikki pienetkin valinnat täydentävät toisiaan.
Lisäksi logolta vaaditaan nykyään teknisestikin aika paljon: sen täytyy esimerkiksi toimia sekä painettuna että sähköisesti, ja skaalautua hyvin, eli olla selkeä ja tyylikäs monessa eri koossa pikkuriikkisestä Youtube-kuvakkeesta seinänkokoiseksi painatukseksi.
Hyvä logo on osa toimivaa kokonaisuutta: viestintäsuunnitelmaa ja yritysilmettä. Ja kuten sitä sanotaan, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Hyvin tehty kokonaissuunnitelma kantaa uutta yritystä pitkälle, yhtenäistää sen viestin helpommin ymmärrettäväksi ja helpottaa arjen työtä, kun ei joka kerta tarvitse erikseen miettiä mitä ja miten tässä pitikään toimia.
Huonossa tapauksessa joka kerta kun tekee tarjousta jollekin, luo sen Word-pohjan uudestaan ja sen asetteluun menee yllättäen tunteja. Tai tappelee toimimattoman logomuodon kanssa, kun se näyttää rakeiselta siinä Twitterin kuvakkeessa.
Kysy tarjousta logosta, visuaalisesta ilmeestä tai kokonaispaketista, jossa pohditaan samalla yrityksen tarina ja viestintäsuunnitelma kuntoon. Meidän ”Uuden yrittäjän kokonaispaketti” ottaa huomioon aloittavan yrittäjän budjetin.