Skip to content
KG logo
  • Palvelut
    • Viestinnän suunnittelu
    • Sisällöntuotanto
    • Vastuullisuusviestintä
  • Referenssit
  • Yritys
    • Vastuullisuus
  • Yhteys
  • Blogi
Menu
  • Palvelut
    • Viestinnän suunnittelu
    • Sisällöntuotanto
    • Vastuullisuusviestintä
  • Referenssit
  • Yritys
    • Vastuullisuus
  • Yhteys
  • Blogi

Millainen logo uudelle yritykselle?

  • 15/06/2022
  • Pama Alavilo
Logo
Olet perustamassa yritystä, ja olet jo huomannut, että tarvitset logon. Logo onkin usein ensimmäinen visuaalinen elementti, jonka aloittava yritys hankkii. Sitä alkaa kaivata allekirjoituksensa viereen, tai perustaessaan sosiaalisen median kanavia. Mutta miten se logo oikein tehdään?

Millainen on hyvä logo?

Hyvä logo ei ala täydellisen fontin valinnasta. Hyvin valittu fontti on kyllä tärkeä, mutta jokainen hyvä logo kuitenkin alkaa ajatuksesta. Ilman ajatusta oikean fontin valinta ei onnistu.

Minkälainen ajatus siis tarvitaan? Ensin pitää selvittää millainen yritys on. Mitkä ovat sen arvot, kenelle se tuottaa tavaroita tai palveluja, mikä on sen ydinajatus. Mitä ja miten se haluaa viestiä? Onko se esimerkiksi luotettava, arvokas ja perinteikäs vai hauska, ihmisläheinen ja kekseliäs? Ketä on tarkoitus tavoittaa? Kenen pään pitäisi kääntyä?

Nykyään puhutaan paljon tarinoista. Jokaisella yrityksellä tai tuotteella pitäisi olla oma tarinansa. Ideaalitilanteessa tarina ja logo saisivat voimaa toisistaan. Logo on osa yrityksen visuaalista ilmettä, joka sekin vie tuota tarinaa osaltaan eteenpäin. Yrityksellä on yleensä oma typografia (käytettävät fontit), värit ja oma tapansa käyttää kuvia, sekä mahdollisesti graafisia elementtejä.

Kun ajatus viestin takana on selvillä, voidaan lähteä miettimään sitä, miltä se näyttäisi.

Mitä logossa on?

Logo tiivistää olennaisen. Se on yrityksen nimi, joissain tapauksissa lyhenne siitä, kirjoitettuna tyylikkäästi ja tarkkaan valitulla fontilla. Nimi voi täydentyä liikemerkillä (pieni kuvake, joka on logon yhteydessä, tai jota voi käyttää myös erikseen), tai siihen voidaan sommitella osaksi yrityksen lyhyt slogan.

Kirjaimellisesti suomen kielessä ”logolla” tarkoitetaan pelkkää tekstiosaa, kuvake on nimeltään ”liikemerkki” ja nämä kaikki yhdessä muodostavat yrityksen tunnuksen. Käytännössä, ainakin meillä Generalisteilla, kysymme aina logotilauksen yhteydessä, haluatko logon pelkällä tekstillä vai liikemerkin kanssa, koska termit menevät puhekielessä onnellisesti sekaisin.

Hyvä logo on selkeä, omaperäinen, erottuva ja ennen kaikkea sen yrityksen näköinen, jota se kuvaa. Logo on yleensä olemassa mustavalkoisena, valkoisena ja yrityksen mahdollisessa muussa omassa värissä. Logon ulkoasu riippuu paljon siinä käytetystä fontista. Fontin valinta vaikuttaa mielikuviin jo ennen kuin sanoja ehditään lukea. Esimerkiksi meidän Generalistien logossa voisi olla mitä vain fonttia – ja jokainen niistä toisi mukanaan oman tunnelmansa, vai mitä?

logo yritykselle

En sano, että toinen olisi parempi kuin toinen, mutta kaikki mielikuvat eivät vain ole yhtä toivottuja.

Tarvitsenko liikemerkin?

Kysymykseen paras vastaus löytyy miettimällä käyttötarkoitusta. Mihin eri paikkoihin logoa tai tunnusta tarvitaan? Missä yritys näkyy ja on läsnä? Tämä on tietysti samalla osa yrityksen viestintäsuunnitelmaa, jossa voimme myös olla avuksi.

Liikemerkin tarve riippuu tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta. Harva onnistuu tekemään liikemerkistään niin tunnetun, että sitä voisi käyttää ilman tekstiä. Se vaatii pidempää työtä ja paljon toistokertoja. Itselle tulee enimmäkseen mieleen isot muotibrändit ja Twitter.

Jos sinulla on kuitenkin paljon myytäviä konkreettisia tuotteita, paketteja, vaatteita tms. liikemerkki voi toimia niissä tyylikkäänä tapana merkitä tuote oman brändin osaseksi. Ja liikemerkki voi toimia esimerkiksi faviconina (nettisivujen pikkuruinen kuvake), tai somekuvakkeena logoa paremmin, jos se on siihen sopivan muotoinen ja kuvana riittävän yksinkertainen. Toisaalta siihen tarkoitukseen voi myös irrottaa jonkin kirjaimen logosta, jos kirjain riittää tuomaan viestisi oikealla tavalla esiin.

Teen itse ja säästän

Visuaalinen kieli on siksi niin tärkeä, että se vaikuttaa jo ennen tekstiä. Ja ensimmäiset mielikuvat pysyvät, vai mitä? Sitä tarttuu tuotteeseen tai tarjoukseen siihen tarkemmin tutustuakseen – tai ei tartu.

Siksi yrityksen alkumetreillä kannattaa panostaa siihen, että ammattilainen suunnittelee vähintään logon – tai vielä mieluummin koko yritysilmeen, jonka osana logo on. Suunnittelimme tällaisen Seilo Business Advicelle – nettisivujen kera. Hyvin suunnitellussa kokonaisuudessa kaikki pienetkin valinnat täydentävät toisiaan.

Lisäksi logolta vaaditaan nykyään teknisestikin aika paljon: sen täytyy esimerkiksi toimia sekä painettuna että sähköisesti, ja skaalautua hyvin, eli olla selkeä ja tyylikäs monessa eri koossa pikkuriikkisestä Youtube-kuvakkeesta seinänkokoiseksi painatukseksi.

Hyvä logo on osa toimivaa kokonaisuutta: viestintäsuunnitelmaa ja yritysilmettä. Ja kuten sitä sanotaan, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Hyvin tehty kokonaissuunnitelma kantaa uutta yritystä pitkälle, yhtenäistää sen viestin helpommin ymmärrettäväksi ja helpottaa arjen työtä, kun ei joka kerta tarvitse erikseen miettiä mitä ja miten tässä pitikään toimia.

Huonossa tapauksessa joka kerta kun tekee tarjousta jollekin, luo sen Word-pohjan uudestaan ja sen asetteluun menee yllättäen tunteja. Tai tappelee toimimattoman logomuodon kanssa, kun se näyttää rakeiselta siinä Twitterin kuvakkeessa.

Kysy tarjousta logosta, visuaalisesta ilmeestä tai kokonaispaketista, jossa pohditaan samalla yrityksen tarina ja viestintäsuunnitelma kuntoon. Meidän ”Uuden yrittäjän kokonaispaketti” ottaa huomioon aloittavan yrittäjän budjetin.

Jaa:

Muita blogitekstejä

sokkelo
Blogi

Some hukassa – mistä löytyisi tarkka ja tarttuva someviestintä pk-yritykselle?

Moni pk-yritys tuskailee, kun pitäisi näkyä somessa, mutta ei ehdi. Mitä pitäisi tehdä? Vai voiko sometukset jättää tekemättä?

Lue lisää
Vastuullinen viestintä
Blogi

Ratkaisuja yritysvastuun kehittämisen haasteisiin pk-yrityksissä

Puute rahasta, ajasta ja osaamisesta – nämä lienevät ne kaikkein tyypillisimmät hidasteet yritysvastuun kehittämisessä meille pk-sektorin toimijoille. Mitenkä näitä haasteita

Lue lisää

Tilaa uutiskirjeemme

KG logo
Linkedin

Viestintätoimisto KG

Y-tunnus: 2961113-9
Sähköposti: sinikka@generalistit.fi
Puhelin: +358 40 555 2838
Tampere
Tietosuojaselost

Fibs-logo

Sivut

  • Palvelut
  • Blogi
  • Referenssit
  • Yhteys
  • Yritys

© Kirjoittavat Generalistit Oy 2023 | Toteutus Generalistit / Pama Alavilo

Kirjoittavat Generalistit
Tämä sivusto käyttää evästeitä
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä, jotka tallentuvat käyttäjän laitteelle aina kun käyttäjä vierailee sivustolla. Evästeiden tarkoituksena on helpottaa verkkosivustojen toimintaa ja tarjota parempaa käyttäjäkokemusta. Voit joko hyväksyä tai hylätä nämä erilaiset evästeet, ja tekemäsi valinnat voivat vaikuttaa sivuston toimintaan.
Välttämättömät evästeet Always active
Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoiminnoille. Ne mahdollistavat sivuston navigoinnin ja olennaiset toiminnot, kuten kirjautumisen ja turvallisen istunnon ylläpidon.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Suorituskykyevästeet ja toiminnalliset evästeet
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Suorituskykyevästeitä käytetään verkkosivuston suorituskyvyn parantamiseen ja analysoimiseen. Ne voivat kerätä tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat sivuston kanssa, kuten sivujen latausajasta, kävijämääristä ja sivuston virheistä. Tämä tieto auttaa sivuston ylläpitäjiä parantamaan käyttökokemusta ja optimoimaan sivuston toimintaa. oiminnalliset evästeet mahdollistavat sivuston muokkaamisen käyttäjän asetusten mukaisesti. Esimerkiksi ne voivat tallentaa käyttäjän valitsemat kieli- tai alueasetukset, jotta sivusto näytetään halutulla tavalla.
Markkinointievästeet
Nämä evästeet keräävät tietoa käyttäjän selailutottumuksista ja kiinnostuksenkohteista. Tämä tieto voi auttaa sivuston tarjoamaan käyttäjälle räätälöityä sisältöä ja mainoksia.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Salli valinta
{title} {title} {title}