1. vinkki: Karsi turhat some-kanavat
Itse asiassa olemme jo monia pk-yrityksiä neuvoneet luopumaan stressistä some-kanavien suhteen. On tärkeää valita, keitä teidän on somen kautta tarkoitus tavoittaa, ja miten heille viestitte. Yllättävän moni yritys on perustanut tilin kaikenlaisiin some-alustoihin miettimättä, tarvitaanko niitä todella.
Sosiaalisen median kanavien valinta on tiiviisti yhteydessä yrityksen sosiaalisen median strategiaan.
Itse jätimme tänä syksynä kanavistamme pois Facebookin todettuamme, ettei siitä ole meille juuri hyötyä. On parempi näkyä hyvin siellä, mistä asiakkaita oikeasti löytyy, kuin vähän puolivillaisesti joka puolella.
Mutta tavoittamisessa kannattaa miettiä muutakin kuin myyntiä ja potentiaalisia asiakkaita, sillä some on tärkeä myös rekryn kannalta. Jos siis teillä rekrytoidaan säännöllisesti – saati että työntekijöitä täytyy erityisesti houkutella – somella voi olla tärkeä rooli. Kun työnhakija pohtii, minne hakemuksen laittaa, hän käy läpi kaikki työpaikan kanavat yrittäen hahmottaa, olisiko juuri tämä paikka ja porukka itselle sopiva.
2. vinkki: Hanki valmiit pohjat
Sitä ei turhaan hehkuteta vähän joka puolella – mutta some on visuaalinen alusta. Ja sehän on hieno asia, jos yrityksellä on mainio kuvapankki tai silmää nappailla kivoja kuvia. Harvalla on, koska yleisesti ottaen yrityksen kannattaa keskittyä ydinosaamiseensa.
Yksi hyvä tapa helpottaa sometuksen tuskaa on tilata valmiita pohjia erilaisille toistuville päivitysaiheille – tai pyytää meitä luomaan selkeät ohjeet somekuvien käyttöön ja ottamiseen brändin mukaisella tavalla.
Todellisen kasvojenkohotuksen yritys saa tietysti juuri sille otetuista valokuvista. Tähän suosittelemme lämpimästi esimerkiksi Studio Torkkelia Pirkanmaan alueella ja Studio Vihtkaria Uudellamaalla.
Tärkeisiin aiheisiin, joihin on ehkä vaikea löytää havainnollistavaa kuvaa voi ajatella kuvituksen käyttöä. Piirroskuvalla voi yllättävän hyvin tuoda abstraktejakin aiheita, ilmiötä tai teknisesti vaativia prosesseja ymmärrettävästi esiin. Piirroskuvitus sopii someen myös kodikkuuden ja henkilökohtaisen, persoonallisen fiiliksensä puolesta.
3. vinkki: Laita kalenteriin
Laahaavatko päivitykset jaloissa tai niitä pallotellaan haluttomasti työntekijältä toiselle? Jos some-kanavia päivitetään ”silloin kun muistetaan” ja asialla on aina eri henkilö, homma voi helpottua pelkästään selkeämmällä suunnitelmalla.
Voimme tehdä teille myös pk-yrityksille sopivan somekalenterin, jossa on runkona valmiiksi tietyt päivitykset, joita voitte itse ajankohtaisilla jutuilla sitten täydentää sovitun tyylin mukaisesti.
Sosiaalisessa mediassa videopätkä tuo usein enemmän katsojia kuin muu peruspäivitys. Onko lähestymässä jokin tärkeä tapahtuma, jota haluaisitte erityisesti korostaa juuri sosiaalisen median keinoin? Meiltä saa myös pientä animointia erityistilaisuuksien varalle. Tarvittaessa meillä on suositella myös hyviä videontekijöitä.
4. vinkki: Luota ammattilaisiin
Me Viestintätoimisto KG:llä emme ole somepöhinän asiantuntijoita vaan me keskitymme pk-yritysten viestintään. Haluamme olla pk-yrityksille helposti lähestyttävä, luotettava ja proaktiivinen kumppani toimivaan viestintään. Silloin some-kanavat ovat yleensä osa kokonaisuutta; nimenomaan ”hyvä olla” vaikkapa työnantajamielikuvan kannalta mutta eivät myynnin pääväylä.
Osana viestintäyhteistyötä otamme somesta koppia niin, että se tukee muuta viestintää juuri sopivalla tavalla. Ja kun viestinnän kokonaisuus on ammattilaisen vastuulla, ei some eikä mikään muukaan jää ärsyttävästi roikkumaan.
Kysy lisää ja tilaa meiltä vaikkapa valmiit ja helppokäyttöiset somepohjat, somepostausten rutiini, koko viestinnän haltuunotto – tai jotain muuta juuri teidän some-tarpeisiinne sopivaa!